Behandling av personuppgifter
Summering uppdatering 2024-11-05
För att stärka dina skydd som användare och tydligare förklara hur dina personuppgifter används har följande uppdaterats:
1. Tredjepartsleverantörer och datalagring: Nya leverantörer och tjänster som hanterar personuppgifter, såsom Microsoft Azure och Signicat har lagts till.
2. Användning av AI i plattformen: Integritetspolicyn innehåller nu detaljer om hur AI kan komma att användas i Tjänsten
3. Marknadsföring: Integritetspolicyn innehåller förtydliganden kring att vi kan komma att skicka kommunikation kring marknadsföring, samt att du kan avregistrera dig för dessa utskick.
1. PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Avy AB,
Organisations nummer: 559163–3259
Kontaktuppgifter
Avy AB
Kungsholmstorg 16
112 21 Stockholm
hello@avy.se
2. INLEDNING
Avy värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi alltid samlar in och hanterar personuppgifter ansvarsfullt med din integritet i åtanke. Vår Integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter när du använder Avy:s tjänster (“tjänsterna”) och i samband med att du blir en Avy-användare. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dessa gällande. Det är viktigt att du som användare läser och förstår vår Integritetspolicy innan du använder våra tjänster - särskilt de delar som gäller de av Avy:s tjänster du tänkt använda.
3. VILKA PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?
Information som du lämnar till oss. Du kan komma att ge oss information om dig själv när du använder Avy:s tjänster, väljer att betala med någon av Avy:s betalmetoder, kontaktar oss eller använder vår boendeplattform. Beroende på vilka tjänster du väljer, kan denna information bestå av:
4. VAD GÖR VI MED DIN INFORMATION?
Avy behandlar personuppgifter för följande ändamål och med följande rättsliga grunder:
Ändamål med behandlingen |
Rättslig grund för behandlingen |
Att leverera Avy:s användarupplevelse. |
Fullgörande av avtal |
Att bekräfta Din identitet och verifiera Dina person- och kontaktuppgifter. |
Fullgörande av avtal och följa lag |
Att administrera din betalning och kundförhållandet, exempelvis för att uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot Dig och för att tillhandahålla Dig med information, erbjudanden och tjänster som Du begär från oss. |
Fullgörande av avtal och andra berättigade intressen |
Att skicka information till dig i elektroniskt format (ej marknadsföring). |
Fullgörande av avtal, följa lag och andra berättigade intressen |
Att avgöra vilka betalmetoder och andra tjänster vi kan erbjuda dig, exempelvis genom interna och/eller externa kreditbedömningar. |
Fullgörande av avtal och följa lag |
Marknadsföringsåtgärder i form av utskick och information om nya samarbeten och erbjudanden på boendeplattformen samt från samarbetspartners där användaren accepterat kontakt. |
Samtycke och berättigat intresse (i vissa fall) |
För intern felsökning, data-analys, tester, forskning och statistiska ändamål. |
Andra berättigade intressen |
Att säkerställa att innehåll presenteras effektivt för dig och din enhet. |
Fullgörande av avtal |
Att förhindra missbruk av Avy:s tjänst som en del i våra ansträngningar att hålla tjänsten trygg och säker. |
Fullgörande av avtal, följa lag och andra berättigade intressen |
Att utföra riskanalys, förhindra bedrägerier och utföra riskhantering. |
Följa lag och andra berättigade intressen |
För att förbättra våra tjänster och för generell affärsutveckling. |
Andra berättigade intressen |
För att följa tillämplig lagstiftning, såsom lag om åtgärder mot penningtvätt och bokföringslagar och kapitaltäckningskrav |
Följa lag |
SÄRSKILT OM PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
Avy:s användarupplevelse
För att kunna leverera en bra användarupplevelse med Avy, har vår personuppgiftsbehandling kategoriserats i ett antal funktioner. Du kan läsa mer om dessa i villkoren för varje funktion.
Automatisk ifyllning av dina kontaktuppgifter
Automatisk ifyllning av dina kontaktuppgifter kan göras på två sätt; genom din interaktion och/eller genom cookies eller motsvarande.
Automatisk ifyllning genom din interaktion
När du använder tjänsterna kan vi komma att fråga efter person- och kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss behöver du endast ange grundläggande person- och kontaktuppgifter som telefonnummer, e-postadress, postnummer eller personnummer för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med dina övriga uppgifter.
Automatisk ifyllning genom cookies
En annan metod för att fylla i dina uppgifter automatiskt är att känna igen din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.) genom en cookie som placerats på enheten. I cookien har vi lagrat dina uppgifter från tidigare interaktioner med Avy, och all denna information finns på din enhet. Mer information om detta hittar du i vår Cookie Statement.
Marknadsföring
Avy och dess affärspartners kan komma att skicka dig förslag på relevanta erbjudanden och produkter (via tex. e-post eller SMS) om du inte vill erhålla marknadsföringsinformation kan du avregistrera dig för marknadsföring.
Användarportal
Om du använder Avy:s mobilapp- och webb, kommer ytterligare data behandlas för att tillhandahålla de tjänster som erbjuds i användarportalen.
Kommunicera med dig.
Avy kan också använda din data för att kommunicera information om tjänster samt för att utföra kundnöjdhetsundersökningar gällande våra tjänster, via e-post, SMS, telefon eller andra kanaler.
Profilering och automatiserat beslutsfattande
“Profilering” innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig som kund, exempelvis för att analysera eller förutsäga din ekonomiska situation eller dina personliga preferenser. Vi använder profilering i vår AI tjänst för att låta hyresvärden kunna förutse underhållsbehov, upplevd otrygghet eller behov av skadeförebyggande åtgärder kopplat till boendemiljön.
"Automatiserat beslutsfattande" innebär att vi erbjuder vissa tjänster, som vår AI-tjänst som kan besvara kundtjänstfrågor, baserat endast på automatiska beslut, utan inblandning från en fysisk person. Du har alltid rätt att ifrågasätta ett automatiskt taget beslut, och då få en Avy-anställd att titta på ditt ärende.
De tjänster Avy tillhandahåller som bygger på automatiserat beslutsfattande är:
Chatbot för Kundsupport
Avy använder sig av en AI-baserad modell för att besvara frågor från hyresgäster och skapa ärenden i externa system. AI har åtkomst till användarnas uppgifter såsom hyresavtal och fakturor för att kunna tillhandahålla korrekt information till er.
Kundinsikter från Boendeforumet
AI-system används för att analysera text och bild som användare publicerar i boendeforum för att flagga ärenden och skapa kundinsikter. Data kan handla om allt från underhållsbehov till trygghet i fastigheter. All data som behandlas genom AI-systemet är pseudonymiserad i syfte att minska integritetsrisker.
5. VILKA DELAR AVY DINA UPPGIFTER MED?
Avy vidtar alla rimliga kontraktuella, juridiska, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med en adekvat skyddsnivå när de överförs till eller delas med utvalda tredje parter enligt nedan.
Leverantörer och underbiträden.
Avy kan komma att dela dina personuppgifter till leverantörer och/eller underleverantörer (tredje part) för utförandet av våra kontraktuella åtaganden gentemot dig och för andra syften som framgår i denna Integritetspolicy. Innan vi involverar leverantörer eller underleverantörer, ser vi till att de uppfyller våra höga dataskydds-standarder.
Avy använder sig av följande leverantörer:
Bolag som behandlar Personuppgifter |
Typ av behandling |
Plats för behandling |
Tink |
Behandling av kontouppgifter i syfte att genomföra betalningar avseende hyra eller boendetjänster. |
EU |
Brevo |
Kommunikation med Hyresgäster |
EU |
Amazon Web Services |
Molnbaserad IT-lösning. Drift och lagring av data. Data skyddas med kryptering och krypteringsnyckel som endast personuppgiftsbiträdet har tillgång till. |
EU |
Google Cloud Platform (GCP) |
Molnbaserad IT-lösning. Drift och lagring av data. Data skyddas med kryptering och krypteringsnyckel som endast personuppgiftsbiträdet har tillgång till. |
EU |
OpenAI på Azure |
Kundservice och kundinsikter med stöd av språkmodeller. Ingen data lagras på Azure eller används för att träna språkmodeller. |
EU |
Zendesk |
Registrering av kontaktuppgifter för ärendehantering och kundsupport. |
EU |
Billogram |
Tjänst för distribution av elektroniska fakturor och köp av tjänster. |
EU |
Fortnox |
Registrering av adress /e-post för distribution av fakturor. |
EU |
Signicat |
Tjänst för inloggning med e-identifiering över olika marknader |
EU/ESS |
Sentry |
Övervakar felhantering och systemeffektivitet på vår plattform |
EU |
Mixpanel |
Analys av plattformsanvändning samt förbättring av funktionalitet och användarupplevelse |
EU |
Kreditupplysningsföretag och liknande leverantörer. Dina personuppgifter kan komma att delas med kreditupplysningsföretag, leverantörer av tjänster för identitetsuppslag och förebyggande av bedrägerier, i syfte att bedöma din kreditvärdighet när du ansöker om att använda någon av Avy:s tjänster, samt för att bekräfta din identitet och adress och skydda dig och andra kunder från bedrägeri. Beroende på tjänst, kan en mikroupplysning genomföras innan du ansöker om att använda en av Avy:s tjänster i syfte att skräddarsy de alternativ som erbjuds till dig.
Avy-koncernen. Din information kan komma att delas med företag inom Avy-koncernen.
Myndigheter. Avy kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter som Polisen, Skatteverket eller andra myndigheter om vi enligt lag är skyldiga att göra det, eller om du har godkänt att vi gör det. Ett exempel på laglig skyldighet att lämna information är för åtgärder mot penningtvätt och terroristfinansiering.
Inkassoföretag. Avy kan också komma att dela information när vi säljer obetalda skulder till en tredje part, som exempelvis inkassoföretag.
Fullmaktshavare. Om du som kund registrerar någon annan som fullmaktshavare ger du denna person tillgång till den information du lagrar hos oss. Avy kan då komma att dela dina personuppgifter med fullmaktshavaren.
Tjänsteleverantörer. Avy samarbetar med olika tjänsteleverantörer som erbjuder sina tjänster och produkter via Boendeplattformen. Om du godkänner integritetspolicyn, klickar på en länk eller tackar ja till ett erbjudande i på boendeplattformen, kan Avy komma att dela dina personuppgifter med tjänsteleverantören.
VAR LAGRAS DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi strävar alltid efter att behandla din data inom EU/EES. Data kan dock i vissa situationer komma att överföras till, och behandlas i, land utanför EU/EES av ett bolag inom Avy-koncernen eller av annan leverantör eller underleverantör. Då Avy är fast beslutet att alltid skydda din data, kommer Avy att vidta alla rimliga kontraktuella, legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.
HUR LÄNGE SPARAR VI DINA UPPGIFTER?
Vi sparar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för att utföra våra kontraktuella åtaganden gentemot dig och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider eller nödvändigt enligt andra berättigade intressen. När vi sparar dina uppgifter för andra syften än för våra kontraktuella åtaganden, exempelvis för att uppfylla krav på åtgärder mot penningtvätt, bokföring och regulatoriska kapitalkrav, sparar vi endast datan så länge som det är tillåtet för att uppfylla våra berättigade intressen och/eller lagstadgat för respektive syfte.
Vi använder cookies och liknande spårningstekniker för att leverera en skräddarsydd och smooth användarupplevelse. Du kan läsa mer information om hur Avy använder cookies och liknande i vår Cookie Statement.
DINA RÄTTIGHETER
Om vi behandlar personuppgifter om dig har du vissa rättigheter som du kan använda dig av. Är du osäker på om vi behandlar uppgifter om dig har du även rätt att få information om vi gör det eller inte. Vänd dig då till din kontaktperson alternativt via mail till hello@avy.se
Rätt till tillgång |
Du har rätt att få reda på om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det har du dessutom rätt att få ett utdrag av vilka personuppgifter det rör sig om. Rättigheten omfattar även ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter. |
Rätt till rättelse |
Om vi skulle behandla felaktiga eller inkompletta personuppgifter om dig har du rätt att få dessa uppgifter rättade. |
Rätt till radering och begränsning |
Under vissa förutsättningar har du rätt att få de uppgifter vi behandlar om dig raderade. Detta gäller exempelvis om vi inte har någon laglig grund för behandling av uppgifterna eller om uppgifterna inte längre behövs i vår verksamhet. Istället för att begära att vi raderar uppgifterna kan du begära att vi begränsar vår behandling av dem. Detta betyder att vi sparar uppgifterna men begränsar behandlingen till passiv lagring. |
Rätt till invändning |
Om vi använder dina personuppgifter för att rikta marknadsföring till dig har du rätt att invända mot denna behandling. I så fall kommer vi sluta behandla dina uppgifter för marknadsföringsändamål. Du har även rätt att invända mot behandlingen om den utförs med stöd av ett berättigat intresse. |
Rätt till dataportabilitet |
Om vi behandlar personuppgifter om dig för att genomföra ett avtal som vi har med dig eller med stöd av ditt samtycke har du rätt till så kallad dataportabilitet avseende uppgifterna. Detta innebär att du har rätt att kräva att vi tillhandahåller dig uppgifterna i ett elektroniskt format. Du kan även begära att vi skickar uppgifterna direkt till en annan personuppgiftsansvarig. |
TILLSYN
För tillsynen över personuppgiftsbehandling i Sverige står Integritetsmyndigheten vilka nås via www.imy.se
UPPDATERING
Vi jobbar ständigt med att förbättra våra erbjudanden så att du får en ännu bättre användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i befintliga och framtida tjänster. Därför är det viktigt att du läser denna Integritetspolicy varje gång du använder någon av våra tjänster, eftersom behandlingen av personuppgifter kan skilja sig från tidigare.
Integritetspolicyn uppdaterades senast 5 november 2024.